Tuesday, 23 August 2011

Menolong Orang Yang Menghina Kita


Pada suatu hari ketika Rasulullah S.A.W sedang berjalan di Kota Mekah, Baginda S.A.W telah melihat seorang wanita tua menunggu seseorang untuk membantunya iaitu membawakan barangnya..

Tatkala Rasulullah S.A.W lalu di depannya, wanita tua itu memanggil, "ya Akhal Arab! tolong bawakan barang ini. kamu akan ku bayar nanti!"

Rasulullah S.A.W sebenarnya sengaja berbuat demikian kerana Baginda S.A.W memang berniat untuk menolongnya..Rasulullah S.AW pun mengangkat barang-barang itu dan berkata : "aku akan mengangkat barangmu tanpa bayaran"..

Wanita tua itu amat senang mendengar kata-kata tersebut kerana selama ini amat jarang orang yang membantunya tanpa meminta upah..Biasanya, walaupun tidak meminta, tetapi jika wanita itu memberi bayaran, orang dengan senang hati akan menerimanya..Wanita tua itu memandang wajah Nabi Muhammad S.A.W yang bersih..Wanita tua yakin anak muda yang menolongnya itu adalah seorang yang berbudi luhur dan jujur..

Di tengah perjalanan, wanita tua itu memberitahu, "khabarnya di Kota Mekah ini ada seorang lelaki yang mengaku dirinya sebagai nabi, namanya Muhammad. Hati-hatilah dengan orang itu, jangan sampai engkau terpedaya dengannya!"..

Wanita tua itu sama sekali tidak mengetahui pemuda yang menolongnya, yang kini ada bersamanya adalah Muhammad yang disebut itu..Lantas Nabi Muhammad S.A.W pun memperkenalkan dirinya, "aku ini muhammad.."

Wanita tua itu terperanjat..Dia tidak menyangka sama sekali pemuda yang menolongnya itu adalah orang yang sangat dibencinya..

Maka pada saat itu juga, wanita tua tersebut terus mengucapkan Syahadah..ucapnya, "Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah, dan engkau adalah Rasulullah, dan sesungguhnya engkau memiliki akhlak yang mulia"

No comments:

Post a Comment